
Аливаа улсын төрөөс иргэд, аж ахуйн нэгждээ ногдуулж буй татвар нь үндсэн хоёр үүрэгтэй. Эхнийх нь мэдээж улсын төсвийн орлогыг бүрдүүлэх. Ингэснээр цагдаа, шүүх зэрэг хувийн хэвшлээс үргэлж ангид байх төрийн бүтцийн байгууллагуудыг санхүүжүүлэх мөн эрчим хүч болон автозамын сүлжээ зэрэг улсын хэмжээний дэд бүтцийг барьж байгуулахад шаардагдах хөрөнгийн эх үүсвэрийг бүрдүүлэхэд чиглэдэг. Харин хоёр дахь нь эдийн засаг дахь ерөнхий зохицуулалтыг хэрэгжүүлэх юм.
Монгол Улсын Үндсэн Хуульд “…Төр нь үндэсний эдийн засгийн аюулгүй байдал, аж ахуйн бүх хэвшлийн болон хүн амын нийгмийн хөгжлийг хангах зорилгод нийцүүлэн эдийн засгийг зохицуулна” гэж заасан байдаг. Онол болон практикийн аль алинд нь баялаг, орлогын тэгш хуваарилалтыг бий болгоход татварыг ашигладаг. Тухайлбал, ашиг орлого ихтэй салбарт өндөр татвар ногдуулж тэрхүү орлогыг нийгмийн халамж, тэтгэвэр, тэтгэмжид зарцуулах нь ихэнх улсын төрөөс баримталдаг татварын бодлогын нийтлэг зарчим.
Санхүүгийн зах зээлийн гол хоёр салбар нь арилжааны банк болон үнэт цаасны зах зээл юм. Одоогоор санхүүгийн зах зээлийн 96 хувийг арилжааны банк дангаараа бүрдүүлдэг. Гэтэл урт хугацаат, бага хүүтэй санхүүжилт бэлтгэн нийлүүлэх үүрэг бүхий үнэт цаасны зах зээл дөнгөж хоёр хувийг эзэлдэг. Даатгал, бичил санхүү, банк бус санхүүгийн байгууллага зэрэг санхүүгийн бусад үйлчилгээ нийлээд үлдэх хоёр хувийг эзэлнэ. Төрийн удирдлагууд, Засгийн газар болон намуудын мөрийн хөтөлбөрт хөрөнгийн зах зээлийг хөгжүүлнэ, хөрөнгийн биржийг сэрээнэ, олон нийтийн хөрөнгө оруулалтын талбарыг бий болгоно гэх хоосон уриа, лоозон их байх боловч сүүлийн 25 жилийн хугацаанд арилжааны банкнаас өөр санхүүгийн байгуулагууд хөгжих нь байтугай хаалгаа барьж, дампуурсан нь их.
Санхүүгийн зах зээл дэх оролцогч байгууллагуудын тэгш бус өсөлт, хөгжилт нь энэ салбарт баримталсан татварын бодлогын тэгш бус байдалтай шууд хамааралтай гэж болно. Жишээлбэл, хувь хүнд татвар төлсний дараа тодорхой хэмжээний мөнгөн хуримтлал байлаа гэхэд хоёр сонголт бий. Арилжааны банкинд хадгалууулж хүү авах эсвэл Хөрөнгийн биржид бүртгэлтэй компанийн бонд, хувьцаа, үнэт цаас худалдан авч ногдол ашиг хүртэх. “Хувь хүний орлогын албан татварын тухай” хуулийн дагуу иргэд аливаа компанийн хувьцаа, үнэт цаасны ногдол ашиг болон ханшийн зөрүүнээс олсон орлогын 10 хувиар тооцож улсад татвар төлдөг. Тухайлбал, Хөрөнгийн биржээр нээлттэй арилжигдсан “Эрчим Инженеринг” компанийн бондоос 10 сая төгрөгийн хүүгийн орлого олсон бол түүний 10 хувь болох нэг сая төгрөгийг татварт төлнө гэсэн үг. Харин энэ хэмжээний мөнгийг арилжааны банкинд байршуулвал “Хувь хүний орлогын албан татварын тухай” хуулийн 16.1.16 дахь заалтаар хадгаламжийн хүүгийн орлого нь татвараас чөлөөлөгдөнө гэж заасан байдаг. Тиймээс хоёр сонголтын нэг нь хуулийн дагуу татвараас чөлөөлөгдөх тул иргэд мөнгөн хуримтлалаа тэрхүү салбарт оруулж байгаа нь төрөөс санхүүгийн салбарт баримталсан татварын бодлогын үр нөлөө юм. Олон улсын нийтлэг жишгээр банкны хадгаламжийн хүү нь эсрэгээрээ энгийн бус орлогод тооцогдож илүү өндөр буюу 30-40 хувийн татвартай байдаг байна.
Хөрөнгийн зах зээлийг хөгжүүлснээр үүний үр ашгийг хүртэх нь бодит үйлдвэрлэл, үйлчилгээ эрхлэгч аж ахуйн нэгжүүд юм. Тэдний өртөг зардлын гол орц болох санхүүжилтийн хүү буурснаар өрсөлдөх чадвар нэмэгдэнэ. Тиймээс хөрөнгийн зах зээлийг хөгжүүлэх, банкнаас бусад санхүүгийн салбарыг солонгоруулан хөгжүүлэх эхний алхам нь татварын эрх тэгш, шударга зохицуулалтыг хэрэгжүүлэх явдал юм.
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин